ΠΟΛΙΤΙΚΑΤΟΠΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σταύρος Γεωργιάδης: Να δημιουργήσουμε ένα δήμο εξωστρεφή, καινοτόμο, ένα δήμο πρότυπο που αξίζει να ζεις!

Yπηρετώντας την αυτοδιοίκηση, εδώ και 9 χρόνια, από την θέση του προέδρου και του συμβούλου τοπικής κοινότητας, θα ήθελα να καταθέσω μερικές σκέψεις και διαπιστώσεις για την αυτοδιοίκηση στο δήμο Ηρωικής Πόλης Νάουσας αλλά και όχι μόνο.

Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης την καθιστά βασικό φορέα άσκησης της κοινωνικής  και αναπτυξιακής πολιτικής του κεντρικού κράτους, ενώ παράλληλα φροντίζει για την κάλυψη των καθημερινών προβλημάτων και αναγκών για την εξυπηρέτηση των πολιτών.

 

Σημαντικές μεταρρυθμίσεις είχαν και έχουν στόχο την καλύτερη λειτουργία όλων των αυτοδιοικητικών δομών, από το «Σχέδιο Καποδίστριας» στο «Πρόγραμμα Καλλικράτης» και τώρα στο «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Δύο βασικοί νόμοι έδωσαν λύση στο δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο το οποίο υπήρχε και αυτοί είναι ο Ν.3463/2006 «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων» και ο Ν.3852/2010 «Καλλικράτης» και τώρα θα περάσουμε στην εφαρμογή του Ν.4555/2018 «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Μέσα από όλες αυτές τις συνενώσεις ο δημότης πλέον δεν περιορίζεται σε στενά γεωγραφικά πλαίσια μιας και είναι μέλος της κοινωνίας της πληροφορίας και με εργαλείο τις νέες τεχνολογίες και εφαρμογές του δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να τις ελέγχει καθώς και να προτείνει λύσεις.

 

Τα αποτελέσματα των συνενώσεων δεν ήταν τα αναμενόμενα. Από την μία μπορεί να υπήρξε ενίσχυση της απορροφητικότητας πόρων,  αλλά από την άλλη η ύπαιθρος και συγκεκριμένα οι τοπικές κοινότητες συρρικνώθηκαν μιας και επί της ουσίας οι υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν στα αστικά κέντρα και μεγάλωσε η απόσταση από το κέντρο λήψης αποφάσεων, καθώς όλες σχεδόν οι δομές από τις έδρες των πρώην δήμων μετακινήθηκαν και συνενώθηκαν σχεδόν πάντα με επίκεντρο την έδρα του μεγαλύτερου δήμου. Περισσότερες από 220 αρμοδιότητες ήρθαν στους νέους δήμους, ενώ παράλληλα οι πόροι αντί να αυξηθούν μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 50%.

 

Η ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων είναι προβληματική και περιορισμένη, διότι οι μικρές κοινότητες δεν έχουν την δυνατότητα εκπροσώπησης στο δημοτικό συμβούλιο. Ο έλεγχος των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου καθώς και η συνέπεια ως προς τα καθήκοντα των δημοτικών – τοπικών συμβούλων παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα μιας και οι αποστάσεις έχουν πλέον μεγαλώσει και για τον λόγο αυτό οι περισσότερες θέσεις των πολιτών στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου είναι άδειες με άμεση συνέπεια την Μη Ενασχόληση των δημοτών με τα κοινά. Επαναλαμβανόμενες απουσίες δημοτικών και τοπικών συμβούλων από το Δημοτικό – Τοπικό Συμβούλιο καθώς και από τις κρίσιμες επιτροπές και Διοικητικά Συμβούλια περνάνε σε δεύτερη μοίρα γιατί δεν υπάρχει ο έλεγχος, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί και να εξυπηρετούν καταστάσεις-αποφάσεις οι απουσίες τους  αυτές.

 

Η ενημέρωση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου και των διαλόγων που οδήγησαν σε αυτές γίνεται κατά βάση από δημοσιογράφους που πολλές φορές, βέβαια, επιλεκτικά παρουσιάζουν τα θέματα που έχουν ακροαματικότητα και όχι το σύνολο αυτών. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση η οποία θα έδινε μία ουσιαστική λύση σε θέματα διαφάνειας ενημέρωσης και διεκπεραίωσης αιτημάτων μέσο του διαδικτύου κάθε άλλο παρά αποτελεσματική μπορεί να χαρακτηρισθεί.  Δυστυχώς για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων πχ. Καμένη λάμπα, περισυλλογή αδέσποτων, κλείσιμο μιας λακκούβας στην άσφαλτο οι δημότες μας δεν υποβάλλουν ηλεκτρονικά μια αίτηση από το σπίτι τους αλλά ψάχνουν το τηλέφωνο του αρμόδιου αντιδημάρχου η και του ιδίου του δημάρχου στην προσπάθεια τους για εξεύρεση λύσης στο πρόβλημά τους.

 

Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στους νέους δήμους δεν υποστηρίχθηκε από προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού ούτε με επιμόρφωση του υπάρχοντος, ώστε να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα, ιδιαίτερα μετά την αύξηση των νέων αρμοδιοτήτων. Επιπρόσθετα η κατανομή του προσωπικού δεν έγινε ορθολογικά και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει η γραμματειακή υποστήριξη στις τοπικές κοινότητες, να υποστελεχωθούν οι πρώην έδρες των δήμων που καταργήθηκαν και να υπάρξει συγκέντρωση στους κεντρικούς δήμους.

 

Από την άλλη η παρέλαση των υποψηφίων κορυφώνεται αυτές τις μέρες. Συζητήσεις μυστικές και μη, συμφωνίες πάνω αλλά και κάτω από το τραπέζι βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη και του δικού μας μικρόκοσμου. Σίγουρα οι συζητήσεις είναι πολλές και επαναλαμβανόμενες χωρίς όμως ουσία. Αντιθέτως, θέσεις και οφίτσια ζητούνται αλλά και τάζονται και ο χρόνος περνά χωρίς να υπάρχει αφήγημα, χωρίς να υπάρχει όραμα για τον τόπο. Περισσότερο απασχολεί τους, εν δυνάμει, υποψηφίους η στήριξη των μεγαλοπαραγόντων και των κομμάτων, κυρίως μέσω των μηχανισμών αυτών, και λιγότερο οι προτάσεις για τις λύσεις στα τεράστια προβλήματα αυτού του τόπου. Σε ένα δήμο όπως της Νάουσας που η ανεργία καλπάζει, οπού οι νέοι ψάχνουν θέσης εργασίας στο εξωτερικό εμείς τι Δήμαρχο θέλουμε, τι ζητάμε από τους τοπικούς μας εκπροσώπους; Ψηφίζουμε με βάση προγράμματα και θέσεις ή με βάση αυτόν που έχει το μεγαλύτερο σόι ασχέτως και αν πρόκειται για «φελλό»; Πόσες φορές μπήκαμε στον κόπο να διαβάσουμε τα βιογραφικά των υποψηφίων η και να ρωτήσουμε αν αυτός ασχολείται ενεργά με την αυτοδιοίκηση; Υπάρχει μια διαρκής διαμαρτυρία για την κατάντια του δήμου μας, λησμονώντας πώς οι αυτοδιοικητικοί μας εκπρόσωποι είναι αιρετοί και όχι δοτοί. Αν όχι όλοι μας σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ψηφίσει με γνώμονα την συγγένεια την φιλία την κομματική  προέλευση, παρά τις περί αντιθέτου δηλώσεις μας και αξιώσεις τις οποίες έχουμε από όλους τους άλλους αλλά ποτέ από τον εαυτό μας. Ο δήμος μας δεν χρειάζεται απλούς διαχειριστές και εκλεγμένους που θα προκύψουν από αποτέλεσμα συνδιαλλαγής. Πρέπει να υπερβούμε το εγώ μας, πάνω από προσωπικές φιλοδοξίες, πέρα από συγγενικές-κομματικές υποχρεώσεις για να μπορέσει να βγει ο δήμος μας από αυτό το τέλμα.

 

Στόχος της δημοτικής αρχής θα πρέπει να είναι το σταμάτημα της ερημοποίησης των χωριών μας, καθώς και η κατρακύλα της πόλης μας μέσα από ένα δήμο που θα θέσει τις προϋποθέσεις για να κρατήσει τους νέους εδώ, ένας δήμος ανοικτός στον πολίτη με καινοτομίες και όχι φοβικός προς τις νέες τεχνολογίες που να έχουν ως στόχο να μειώσουν επιτέλους την γραφειοκρατία αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Πρέπει ο δήμος να ξεφύγει από την περισυλλογή των αδέσποτων και την στείρωση τους αλλά να δει και την μέριμνα τους. Θα πρέπει να αυξηθεί η ανακύκλωση και να εξετάσουμε επιτέλους εναλλακτικές μορφές αποκομιδής.  Ένας Δήμος με κοινωνικό πρόσωπο που θα στοχεύει στη βελτίωση των συνθηκών στον τομέα της παιδείας, της υγείας και της πρόνοιας. Ένας Δήμος εξωστρεφής, που θα αναδείξει τις προοπτικές στον τουρισμό.

 

Για όλα τα παραπάνω προτείνω να δώσουν οι δημότες με την ψήφο τους την ευκαιρία στο συνδυασμό του Νίκου Καρανικόλα «Ε.Ν.Α. ΜΑΖΙ» (Ειρηνούπολη  – Νάουσα – Ανθέμια ), για μπορέσει να δημιουργήσει ένα δήμο εξωστρεφή, καινοτόμο, ένα δήμο πρότυπο που αξίζει να ζεις !!!!

 

Σταύρος Γεωργιάδης

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος

Δημοτικής Ενότητας Ανθεμίων

Απάντηση