Τι ισχύει αν πτωχεύσει εταιρεία παροχής ρεύματος: Έξι ερωτήσεις και απαντήσεις
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές που έχουν σύμβαση προμήθειας με πάροχο που μπορεί να βρεθεί εκτός αγοράς. Πώς θα προμηθεύονται ρεύμα, σε τι τιμή θα το πληρώνουν, πώς θα αναζητήσουν νέο πάροχο…
- Μένω χωρίς ηλεκτροδότηση, αν ξαφνικά ο προμηθευτής μου σταματήσει τη δραστηριότητά του;
– Οχι, γιατί αυτομάτως αναλαμβάνει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου (ΠΤΚ). Την υπηρεσία αυτή παρέχει για το διάστημα από τον Ιούλιο 2020 έως και τον Σεπτέμβριο 2022 η Elpedison. Στην υπηρεσία αυτή μπορεί να παραμείνει κάποιος καταναλωτής για μέγιστο διάστημα 3 μηνών, μέσα στο οποίο θα πρέπει να επιλέξει τον νέο του προμηθευτή.
- Σε τι τιμή θα πληρώνω το ρεύμα στην Υπηρεσία Τελευταίου Καταφυγίου;
– Η Elpedison παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία τιμολογώντας τους καταναλωτές που θα ενταχθούν σε αυτή με ένα ποσοστό προσαύξησης 8% επί του βασικού της τιμολογίου. Το αυξημένο τιμολόγιο λειτουργεί ως αντικίνητρο για την παραμονή του καταναλωτή στην ΥΤΚ.
- Τι πρέπει να κάνω για να ενταχθώ στην ΥΤΚ;
– Ο καταναλωτής δεν υποχρεούται σε καμία ενέργεια. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας ενημερώνει τον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου να προβεί σε δήλωση εκπροσώπησης για τους καταναλωτές που θα ενταχθούν σε αυτή και παράλληλα ο ΔΕΔΔΗΕ αποστέλλει τα πλήρη στοιχεία τους. Εντός μιας ημέρας από την ενεργοποίηση του Τελευταίου Καταφυγίου ο προμηθευτής θα πρέπει να προβεί σε κάθε δημόσια ανακοίνωση, συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα του, για να ενημερώσει τους πελάτες του προμηθευτή που δεν μπορεί να παρέχει πλέον ρεύμα, για τους βασικούς όρους που θα τον ηλεκτροδοτεί. Εντός πέντε ημερών από την παραλαβή των στοιχείων των πελατών, ο ΠΤΚ τους ενημερώνει ατομικά με έγγραφη ή ηλεκτρονική ειδοποίηση για τον χρόνο έναρξης της υπηρεσίας, τους όρους και τις χρεώσεις της εν λόγω παροχής, πώς θα αναζητήσουν άλλο προμηθευτή και στοιχεία επικοινωνίας των άλλων διαθέσιμων προμηθευτών καθώς και το μέγιστο διάστημα παροχής της ΥΤΚ.
Εξι βασικές ερωτήσεις και απαντήσεις για τη διαδικασία προμήθειας και κόστους ηλεκτρικής ενέργειας.
- Τι κάνω στην περίπτωση που δεν βρω πάροχο στη διάρκεια του τριμήνου;
– Mετά το πέρας του τριμήνου και εφόσον οι πελάτες δεν έχουν υπογράψει σύμβαση προμήθειας με άλλον προμηθευτή, τότε οι μικροί πελάτες (οικιακοί και μη οικιακοί με ισχύ έως 25 kVA) μεταπίπτουν αυτόματα στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, χωρίς να διακόπτεται η ηλεκτροδότησή τους. Οι μεγάλοι πελάτες (μη οικιακοί με ισχύ άνω των 25 kVA) εκπροσωπούνται για μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι την ενημέρωση του ΠΤΚ για την αλλαγή εκπροσώπησή τους ή την απενεργοποίηση του μετρητή τους, από τον ΔΕΔΔΗΕ.
- Πώς θα τιμολογούμαι από τον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας;
– Πολύ ακριβότερα από τα τιμολόγια της αγοράς καθώς κοστολογείται με προσαύξηση 12% επί των βασικών τιμολογίων του κάθε παρόχου. Με πρόσφατη ρύθμιση στο τιμολόγιο προστέθηκε και ρήτρα αναπροσαρμογής που δεν υπήρχε μέχρι πρότινος. Την εν λόγω υπηρεσία παρέχουν με νόμο οι πέντε μεγαλύτεροι πάροχοι ενέργειας, δηλαδή ΔΕΗ, Mytilineos, Hρων, Elpedison και NRG, κατ’ αναλογία των μεριδίων αγοράς τους. Ο μέγιστος χρόνος παραμονής σε αυτή είναι τα δύο έτη. Κατά βάση η Καθολική Υπηρεσία στεγάζει καταναλωτές που αδυνατούν να βρουν πάροχο λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Φιλοξενεί συνολικά περί τις 150.000 καταναλωτές με οφειλές άνω των 150 εκατ. ευρώ.
- Εμφανίζομαι να χρωστάω τέλη στον δήμο μου επειδή ο πάροχός μου δεν τα απέδωσε;
– Ο δήμος δεν διαθέτει στοιχεία για το ποιος έχει πληρώσει τον λογαριασμό του. Ακόμη όμως και να διέθετε, οι υπηρεσίες οδοφωτισμού και αποκομιδής απορριμμάτων που χρηματοδοτούν οι δήμοι μέσω των δημοτικών τελών είναι κοινές για όλους. Αρα δεν υπάρχει κάποια άμεση επίπτωση. Εμμεσα, όμως, η συσσώρευση χρεών μπορεί να οδηγήσει σε αυξήσεις δημοτικών τελών. Οσον αφορά το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας που δεν αποδόθηκε, μπορεί να υπάρξει πρόβλημα στη μεταβίβαση. Γι’ αυτό καλό είναι οι καταναλωτές να κρατούν στο αρχείο τους την εξόφληση λογαριασμού.
Με πληροφορίες από kathimerini.gr, Χρύσα Λιάγγου
Απάντηση