Οι υπουργοί υλοποιού ντην δέσμευση «αυτη τη φορά θα κυβερνήσουμε» με μεθόδους άλλων εποχών – Παρά τις δεσμεύσεις για αποπολιτικοποίηση βάζουν σε δεύτερη μοίρα τα τυπικά προσόντα – Δίνουν 15 μόρια για την “επιτυχημένη συνέντευξη” και απολύουν διοικητές για λόγους εργασιακής ειρήνης
Δεν πήρε το «πράσινο φως» από το «κουαρτέτο» το νομοσχέδιο του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη για το νέο σύστημα εκλογής των Διευθυντών Εκπαίδευσης που επαναφέρει ως κριτήριο επιλογής τη συνέντευξη, η οποία θεωρείται ως το πλέον υποκειμενικό από τα κριτήρια, ενώ παράλληλα μπαίνουν σε «δεύτερη μοίρα» τυπικά προσόντα, όπως μόρφωση και η εμπειρία.
Το θέμα είχε προκαλέσει ένταση και στην Βουλή πριν από μερικές ημέρες όταν ο υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης, λίγο πριν τη προγραμματισμένη ψήφιση του νομοσχεδίου για τα βοσκοτόπια έφερε δύο «πακέτα» τροπολογιών μέσα στα οποία περιλαμβανόταν και προσωπική συνέντευξη. Για το θέμα πάντως, οι βουλευτές της αντιπολίτευσης διαμαρτυρήθηκαν έντονα.
Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο κριτήριο, μετά το σάλο που είχε δημιουργηθεί, είχε αφαιρεθεί από τον προκάτοχό του, Αριστείδη Μπαλτά, ο κ. Φίλης το επαναφέρε. Ωστόσο χθες, την έντονη διαφωνία του για την τροπολογία του Ν. Φίλη που προβλέπει την ρουσφετολογικού τύπου επιλογή νέων διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω προσωπικής συνέντευξης, εκφράζει ο Ντέκλαν Κοστέλο, επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Κομισιόν στην Αθήνα.
«Η ψήφιση των τροπολογιών που κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο για τα βοσκοτόπια δεν θα ήταν σύμφωνη με το μνημόνιο και θα μας υποχρέωνε να επανεξετάσουμε την αξιολόγησή μας για την συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς για την εφαρμογή του προγράμματος ESM», αναφέρει ο κ. Κοστέλο σε επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη,
Τι ψηφίστηκε
Το κριτήριο της συνέντευξης για την επιλογή των υποψηφίων των Διευθυντών Εκπαίδευσης θα έχει 15 μόρια, αποτελώντας στην ουσία το βασικό κριτήριο επιλογής και στη συνέχεια θα ακολουθούν κριτήρια, όπως η μόρφωση και η εμπειρία.
Τα Περιφερειακά Συμβούλια που θα κρίνουν τους υποψηφίους θα αποτελούνται από τον περιφερειακό διευθυντή κάθε περιοχής (διορισμένο από την κυβέρνηση), ένα σύμβουλο και έναν καθηγητή πανεπιστημίου (διορισμένους από τον υπουργό Παιδείας) και δύο αιρετούς εκπροσώπους των συνδικαλιστών των εκπαιδευτικών.
Το κριτήριο, εκείνο της ψήφου των διευθυντών των σχολείων κάθε περιοχής που ισούται με 12 μόρια, ακυρώνεται, εάν δεν ψηφίσει το 65% του εκλεκτορικού σώματος.
Παράλληλα, δυνατότητα να προχωρήσουν με την υποψηφιότητά τους έχουν και όσοι δεν συγκεντρώνουν την αποδοχή των συναδέλφων τους. Όπως αναφέρεται στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας, «υποψήφιο στέλεχος, το οποίο δεν συγκεντρώνει κατά τη μυστική ψηφοφορία τουλάχιστον το 20% των έγκυρων ψήφων συμμετέχει στην περαιτέρω διαδικασία επιλογής, χωρίς να προσμετράται στη συνολική του μοριοδότηση το ανωτέρω ποσοστό επί των 12 μορίων».
Συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου αναφέρεται
«Συνέντευξη
ββ) Με συνέντευξη των υποψηφίων από το αρμόδιο συμβούλιο επιλογής του άρθρου 16Α που προστίθεται με το παρόν, με 15 μονάδες κατ’ ανώτατο όριο.
Για τη μοριοδότηση της συνέντευξης το αρμόδιο συμβούλιο επιλογής συνεκτιμά και τα παρακάτω στοιχεία: Τα στοιχεία που ο υποψήφιος αναφέρει στο βιογραφικό του σημείωμα, τα οποία αποδεικνύονται με τα απαραίτητα παραστατικά (αντίγραφα βεβαιώσεις κ.ά.) και τα οποία δεν έχουν μοριοδοτηθεί, όπως άλλες σπουδές, επιμόρφωση και μετεκπαίδευση, οργάνωση εκπαιδευτικών συνεδρίων, σεμιναρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή συμμετοχή σε αυτά με την ιδιότητα του εισηγητή, του μέλους της επιστημονικής ομάδας ή του επιμορφωτή, συγγραφικό και ερευνητικό έργο, πρωτοβουλίες σε σχέση με το εκπαιδευτικό έργο, υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εφαρμογή καινοτομιών, σχετική με την εκπαίδευση διοικητική ή καθοδηγητική εμπειρία, συμμετοχή σε συμβούλια, επιτροπές ή ομάδες εργασίας, κοινωνική και συνδικαλιστική δράση, συμμετοχή σε όργανα διοίκησης επιστημονικών και εκπαιδευτικών οργανώσεων ή σε όργανα λαϊκής συμμετοχής και επίσημες διακρίσεις και αριστεία. Η εισαγωγική επιμόρφωση του υποψηφίου και οι δραστηριότητες (σεμινάρια, ημερίδες, επιμορφωτικές συναντήσεις κ.λ.π.) που αποτελούν υπηρεσιακές υποχρεώσεις δεν μοριοδοτούνται. Το συμβούλιο επιλογής δύναται να ζητήσει περαιτέρω στοιχεία και ιδίως πρακτικά συνεδριάσεων συλλογικών οργάνων.
Το συμβούλιο επιλογής δύναται με ομόφωνη και πλήρως αιτιολογημένη απόφαση να αποκλείσει από την περαιτέρω διαδικασία υποψήφιο που κατά τη διάρκεια της συνέντευξης διαπιστώνεται ότι δεν είναι κατάλληλος για την άσκηση των καθηκόντων του διευθυντή εκπαίδευσης.
Η συνέντευξη ενώπιον του συμβουλίου επιλογής μαγνητοφωνείται για να διασφαλίζεται η διαφάνεια. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται ο τρόπος τήρησης των πρακτικών και κάθε θέμα σχετικό με τη διαδικασία της συνέντευξης».
Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας
Ο υπουργός Παιδείας απάντησε: «Το υπουργείο Παιδείας με σχέδιο και μεθοδικότητα προχωρεί στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Με τον εθνικό – κοινωνικό διάλογο επιδιώκουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συνεννόηση, ώστε η δημόσια εκπαίδευση να ξαναγίνει αντικείμενο του δημοσίου ενδιαφέροντος, καθώς και ουσιαστικός παράγοντας προκειμένου η χώρα να περάσει από την κρίση στην ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιούμε την ευρωπαϊκή εμπειρία, σε συνεργασία με τους θεσμούς και τον ΟΟΣΑ. Είναι προφανές, όμως, ότι το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι αναγκασμένο να νομοθετεί.
Νομοθετεί, προκειμένου να αντιμετωπίζει επείγοντα λειτουργικά προβλήματα, με σεβασμό στη συνταγματική τάξη και τις υποχρεώσεις της χώρας. Και βεβαίως, με ευθύνη απέναντι στη νέα γενιά».
Συνεχίζεται το σήριαλ των αλλαγών των διοικήσεων των νοσοκομείων
Την ίδια ώρα με τους πρώτους 59 «κομμένους» διοικητές και αναπληρωτές διοικητές του ΕΣΥ να έχουν λάβει τις αποφάσεις με τις οποίες λήγει η θητεία τους, συνεχίζεται το σήριαλ των αλλαγών των διοικήσεων των νοσοκομείων από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Ένα σήριαλ που παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο οι ίδιοι οι αποπεμφθέντες διοικητές καθώς ετοιμάζονται να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, όσο και οι εκπρόσωποι των θεσμών διότι η αποπολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης είναι μια από τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση τον περασμένο Αύγουστο με το τρίτο μνημόνιο.
Το πρώτο επεισόδιο του σήριαλ χρονολογείται από τον περασμένο Ιανουάριο όταν ο τότε υπουργός Υγείας κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε τις παραιτήσεις των διοικητών διότι ήταν «μνημονιακοί διοικητές» και παρότι το νομικό πλαίσιο προϋπέθετε την οποία αλλαγή μόνο μετά την αξιολόγηση τους. Στη συνέχεια, κι αφού έλαβε μερικές μόνο παραιτήσεις, με τροπολογια που κατεθεσε άλλαξε το νομικό πλαισιο για τον διορισμό των διοικητών, ορίζοντας ότι ο υπουργός Υγείας μπορεί να παύει διοικητές και να διορίζει νέους. Η υπογραφή του μνημονίου τον περασμένο Αύγουςτο σήμαινε και την κατάργηση της τροπολογίας, καθώς η κυβέρνηση δεσμεύτηκε μεταξύ άλλων για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Δυο μήνες αργότερα ο νέος υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθός διόρισε τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης Διοικητών ΕΣΥ και δρομολόγησε την αποπομπή δεκάδων διοικητών μετά από μια συνοπτική διαδικασία αξιολόγησης, η οποία χαρακτηρίστηκε από την έλλειψη κριτηρίων και την απόλυτη αδιαφάνεια.
Τόσο ο κ. Ξανθός όςο και ο έτερος Κρητικός γιατρός που βρίσκεται στην Αριςτοτέλους ως αναπληρωτής υπουργός Υγείας, ο κ. Πολάκης, είχαν προδικάσει το αποτέλεσμα και της έκθεσης αξιολόγησης κάθε διοικητή από τον επικεφαλής της Υγειονομικής Περιφέρειας και της προσωπικής συνέντευξης ενώπιον της Επιτροπής Αξιολόγησης.
Ο κ. Πολάκης είχε προτάξει κατά την παραλαβή του χαρτοφυλακίου του στην Αριστοτέλους τον περασμένο Σεπτέμβριο ως «μέτρο επείγον και αναγκαίο για το ΕΣΥ τον διορισμό νέων διοικήσεων», επιλέγοντας όμως απαξιωτικό, απορριπτικό λόγο: «τα νοσοκομεία πρέπει να διοικηθούν τώρα» είχε πει, υπονοώντας ότι τα δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα είχαν αφεθεί στην τύχη τους από τους μνημονιακούς όπως τους χαρακτήριζε διοικητές.
Αλλά και ο κ. Ξανθός δεν έχανε ευκαιρία να απαξιώνει τους διοικητές. Η πιο πρόσφατη αρνητική τοποθέτησή του έγινε από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, όπου σε σχετική αναφορά του, συνέδεσε το θέμα με τις ελλείψεις φαρμάκων που παρατηρούνται τον τελευταίο καιρό στα νοσοκομεία. Ο υπουργός Υγείας κατηγόρισε τους διοικητές όχι μόνο για τις ελλείψεις των φαρμάκων (κι αυτό την ώρα που ο ίδιος παραδέχτηκε ότι έχουν μειωθεί οι πιστώσεις προς τα νοςοκομεία) αλλά και για τη δημοσιοποίηση του ζητήματος.
Η αξιολόγηση των διοικητών
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, από τους 71 διοικητές που αξιολογήθηκαν, οι 59 (44 διοικητές και 15 αναπληρωτές διοικητές) παύονται από τα καθήκοντά τους και οι 12 (8 διοικητές και 4 αναπληρωτές διοικητές) παραμένουν στις θέσεις τους. Σημειωτέον ότι το υπουργείο σε αυτή τη φάση όπως αναφέρει δεν κρίνει σκόπιμο να δώσει άλλα στοιχεία για τους αποπεμφθέντες διοικητές ούτε για τα νοσοκομεία.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε σχετικά τονίζει εμφατικά ότι η διαδικασία της αξιολόγησης ήταν ανοιχτή, διαφανής και ότι για πρώτη φορά η επιτροπή δεν ήταν κυβερνητικά ελεγχόμενη, προκαλώντας βεβαίως τουλάχιστον απορία για το πώς αντιλαμβάνεται την ανοιχτή και διαφανή διαδικασία από τη στιγμή που ουδέποτε αναρτήθηκε κάτι στη Διαύγεια ενώ παράλληλα άγνωστα παραμένουν τα κριτήρια με τα οποία αξιολογήθηκαν οι διοικητές.
Σε ό,τι αφορά δε την «μη ελεγχόμενη κυβερνητικά Επιτροπή Αξιολόγησης», το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο…δυσνόητο, δεδομένου ότι τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης Διοικητών διορίστηκαν με απόφαση του υπουργού Υγείας, κ. Ανδρέα Ξανθού και πρόεδρός της είναι ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. Πέτρος Γιαννουλάτος. Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι και ο πρόεδρος της Επιτροπής, ο κ. Γιαννουλάτος ήταν ένας από τους μάνατζερ του ΕΣΥ που είχε τοποθετήσει το 2000 ο υπουργός Υγείας κ. Αλέκος Παπαδόπουλος, και ο οποίος με την αλλαγή της κυβέρνησης τον Μάρτιο του 2004 είχε απολυθεί – παρανόμως όπως κρίθηκε από το δικαστήριο- λαμβάνοντας και μεγάλη αποζημίωση.
Τα περίφημα κριτήρια αξιολόγησης των διοικητών, πάντως, που είχαν τεθεί, θα μπορούσαν να ενταχθούν στον κωδικό της «δημιουργικής ασάφειας»: ζητήθηκαν οικονομικοί και λειτουργικοί δείκτες από τις διοικήσεις, αλλά δεν μέτρησαν τελικά αυτά ή μόνο αυτά.
Όπως παραδέχονται στην ανακοίνωση η αξιολόγηση έγινε και με άλλα κριτήρια, πχ για λόγους εργασιακής ειρήνης. «Υπήρξαν, ωστόσο, και κάποιες περιπτώσεις διοικητών για τους οποίους – παρά τη θετική εισήγηση της επιτροπής- η πολιτική ηγεσία συνεκτιμώντας το συνολικό τους έργο και τη δυνατότητα διαχείρισης κρίσεων καθώς και διασφάλισης της εργασιακής ειρήνης στα νοσοκομεία που διοικούν, έκρινε ότι η παραμονή τους στις συγκεκριμένες θέσεις ευθύνης δεν θα βοηθούσε στην προσπάθεια που καταβάλλει το υπουργείο Υγείας για σταθεροποίηση του συστήματος και αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας» αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας. Αυτό το νεφελώδες κριτήριο της… Ενδεχόμενης πρόκλησης εντάσεων στο νοσοκομείο και στο σύστημα υγείας από τους διοικητές θεωρείται ως ένα πολύ σημαντικό νομικό επιχείρημα για την ενίσχυση των θέσεων των διοικητών έναντι των δικαστών όπου θα απευθυνθούν για να διεκδικήσουν τις αποζημιώσεις τους.
Απάντηση