Ξεφούσκωσε νωρίς το κλίμα ευφορίας που προσπάθησαν να καλλιεργήσουν οι εμπλεκόμενοι στη διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων. Το ημερολόγιο γράφει 1η Δεκεμβρίου και όχι μόνο δεν έχει καταστεί δυνατή η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης, αλλά δεν έχουν αναρτηθεί ούτε οι λίστες με τα προσωρινά δικαιώματα, έτσι ώστε να ξέρει τουλάχιστον ο κάθε αγρότης τι έχει να περιμένει.
«Δεν πρόκειται να αποφύγουμε να πιούμε όλοι μαζί το πικρό ποτήρι της επιστροφής ενισχύσεων» είπε ο Αποστόλου από τη Βουλή
Με τον στόχο για προκαταβολή του τσεκ μέχρι την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου να παραμένει επισφαλής, οι απογοητεύσεις που φθάνουν εν τω μεταξύ μια μετά την άλλη στους αγρότες δεν έχουν τέλος, καθώς:
– Ο ΟΠΕΚΕΠΕ ζητάει εκβιαστικά από τους βιοκαλλιεργητές κτηνοτρόφους να αποδεχθούν τεράστιες περικοπές στις επιλέξιμες εκτάσεις, αν θέλουν να εισπράξουν κάτι από τις ενισχύσεις που δικαιούνται από το 2012 και εντεύθεν.
– Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης περνάει αιφνιδιαστικά από τη Βουλή ρύθμιση με την οποία ανοίγει δρόμος για ανακτήσεις κοινοτικών ενισχύσεων (όπως π.χ. πακέτο Χατζηγάκη) από αγρότες, χωρίς μάλιστα να αποκλείεται ο συμψηφισμός να τρέξει άμεσα.
– Οι πιστωτές παντός είδους (εφορία, ΕΛΓΑ, ΟΓΑ, τράπεζα κ.α.)περιμένουν στη γωνία για να «αρπάξουν» από τους λογαριασμούς των αγροτών μέρος της προκαταβολής, πριν καλά – καλά τη δουν στα μάτια τους.
Όπως όλα δείχνουν, η ενέργεια που ξοδεύεται για την επικοινωνιακή διαχείριση της κατάστασης δεν αφήνει περισσεύματα στην ουσιαστική διευθέτηση των θεμάτων, προκειμένου το ζήτημα των πληρωμών να μπει σε κάποια σειρά και οι αγρότες να μπορούν να διαμορφώσουν τον επαγγελματικό και οικογενειακό τους προϋπολογισμό.
Ένα 24ωρο μετά τις θορυβώδεις εξαγγελίες ότι επίκειται η πίστωση των λογαριασμών των αγροτών με ένα δις ευρώ, έτσι ώστε η προκαταβολή να προσεγγίσει το 90% της βασικής ενίσχυσης, η μεν διαδικασία δημοσιοποίησης των δικαιωμάτων παραμένει επισφαλής -ο τελευταίος προγραμματισμός ήταν για Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου- ή δε πληρωμή, μέχρι το βράδυ της Παρασκευής, ακόμη κι αν καταστεί δυνατή, θα έχει τόσα προβλήματα και τέτοια κενά που μόνο εκνευρισμό και αγανάκτηση αναμένεται να προκαλέσει από την πλευρά του αγροτικού κόσμου.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα κι αντί να ζητήσουν συγνώμη από τους αγρότες, αρμόδιοι και μη βάζουν μπροστά τους εργαζόμενους του ΟΠΕΚΕΠΕ, να διαμαρτυρηθούν για τα όσα η Agrenda και το AgroNews με μαχητικότητα καταγράφουν εδώ και μέρες. Διαβάστε εδώ το σχετικό Δελτίο τύπου εργαζομένων ΟΠΕΚΕΠΕ.pdf
Βόμβα-ανάκτηση 350 εκατ. ευρώ από αγρότες για πακέτο Χατζηγάκη
Από τις κοινοτικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι αγρότες θα γίνει η παρακράτηση μέρους του οφειλόμενου ποσού που έλαβαν 700.000 αγρότες το 2008 και το 2009 στο πλαίσιο ανάκτησης του πακέτου Χατζηγάκη.
Αυτό προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε ως εκπρόθεσμη στο νομοσχέδιο για τις βοσκήσιμες γαίες και εξειδικεύει τις αναφορές Αποστόλου στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της βουλής για επιστροφή ενισχύσεων από φυσικά πρόσωπα, προκαλώντας ήδη σφοδρές αντιδράσεις εκ μέρους των αγροτών.
Η επίμαχη τροπολογία κατατέθηκε ως εκπρόθεσμη στο νομοσχέδιο για τις βοσκήσιμες γαίες που συζητείται στη βουλή, επιβεβαιώνοντας όσα έγραψε το AgroNews και η εφημερίδα Agrenda, εξαιρεί μόνο όσους παραγωγούς έλαβαν ενισχύσεις, αλλά έχουν αποβιώσει.
Όπως διευκρινίζεται η διαδικασία θα εξειδικευθεί με κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα καθορίζει, τον αριθμό των ετήσιων δόσεων που θα υποχρεούται να αποπληρώνει ο υπόχρεος προς ανάκτηση, που θα καθοριστούν με βάση το οφειλόμενο ποσό.
Τι αναφέρει η αιτιολογική έκθεση
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από προκαταρκτική έρευνα που πραγματοποίησε για όλες τις αντισταθμιστικές εισφορές που κατέβαλε ο ΕΛΓΑ στους αγρότες τα έτη 2008 και 2009. Με απόφαση, της η Επιτροπή έκρινε ότι για το 2009 το ποσόν ενισχύσεων των 387.404.547 ευρώ και για το 2008 το ποσόν ενισχύσεων των 37.320.395,97 ευρώαποτελούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις, ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά”.
Με την ίδια απόφαση η Επιτροπή έταξε προθεσμία 4 μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης για την λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την έντοκη ανάκτηση από τους παραγωγούς των σχετικών χρηματικών ποσών.
Η απόφαση της Επιτροπής επικυρώθηκε με την απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 16ης Ιουλίου 2014 επί προσφυγής της Ελληνικής Δημοκρατίας στην υπόθεση Τ-52/2012. Αίτηση αναστολής εκτέλεσης της απόφασης, ενόψει της αναίρεσης που ασκήθηκε ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Ελληνική Δημοκρατία κατά της απόφασης του ΓΔΕΕ απερρίφθη με τη διάταξη του Αντιπροέδρου του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 3ης Δεκεμβρίου 2014 στην υπόθεση C-431/14 Ρ R.
Η ανάκτηση των ποσών που κρίθηκαν ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις με την ανωτέρω απόφαση της Επιτροπής αφορά περίπου725.000 δικαιούχους αυτών, φυσικά πρόσωπα.
Έχει γίνει, δε, δεκτό, και από τον Πρόεδρο του Γενικού Δικαστηρίου (Διάταξή του της 20.09.2012 στην ίδια υπόθεση) ότι η διαδικασία ανακτήσεως συνεπάγεται τεράστιο διοικητικό κόστος, ειδικώς όσον αφορά τα μικρότερα ανακτητέα ποσά από μεγάλο αριθμό υπόχρεων.
Εξάλλου, τόσο η ίδια η Επιτροπή, όσο και το Γενικό Δικαστήριο, έχουν δεχθεί ότι από το συνολικό ποσό των ενισχύσεων που κρίθηκαν ως παράνομες μπορεί να εξαιρεθεί η ανάκτηση των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.
Επίσης η Επιτροπή έχει κάνει δεκτή την εξαίρεση από την ανάκτηση των ποσών που χορηγήθηκαν σε ήδη αποβιώσαντες. Είναι επομένως απαραίτητη η εισαγωγή ειδικής ρύθμισης προκειμένου να καθορισθούν οι λεπτομέρειες της διαδικασίας εκτέλεσης της εν λόγω απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θα πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική.
Ειδικότερα, είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η αρμόδια υπηρεσία για την κίνηση της συγκεκριμένης διαδικασίας ανάκτησης και να δοθούν οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τον καθορισμό των εξαιρούμενων από την ανάκτηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας και των λοιπών σχετικών ρυθμίσεων που συμφωνούνται με την Επιτροπή στα πλαίσια των αρχών της καλής συνεργασίας, καθώς και για τον καθορισμό ευέλικτης διαδικασίας που θα διασφαλίσει την άμεση είσπραξη των ανακτητέων ποσών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση του διοικητικού και ιδίως του φορολογικού μηχανισμού.
Στο πλαίσιο αυτό εισάγεται η παρούσα ρύθμιση που προβλέπει, ειδικώς για την εκτέλεση της εν λόγω απόφασης της Επιτροπής, η οποία αφορά σε τεράστιο αριθμό φυσικών προσώπων που κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τους έχουν λάβει ενισχύσεις που δεν υπερβαίνουν τα 100 ευρώ, για την ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
1. Ειδικότερα στην πρώτη παράγραφο, εδ. πρώτο της προτεινόμενης ρύθμισης καθορίζεται η Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που είναι αρμόδια για τις σχετικές διαδικασίες ανάκτησης. Στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 ορίζεται η δυνατότητα χρήσης του ποσού που ορίζεται στον Κανονισμό (EE) 1408/2013 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την χρήση “de minimis” που για την χώρα μας έχει ορισθεί στο ποσό 109.260.000 € για τριετή περίοδο αναφοράς. Με την χρήση του “de minimis” επιδιώκεται η απομείωση του ποσού των ανακτήσεων κατά το επιτρεπόμενο ποσό των 109.260.000 €.
2. Στη δεύτερη παράγραφο της προτεινόμενης ρύθμισης εξουσιοδοτούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να ρυθμίσουν με κοινή απόφασή τους κάθε λεπτομέρεια σχετική με την εν λόγω ανάκτηση. Στο πλαίσιο αυτό ορίζεται η δυνατότητα του Δημοσίου να διενεργεί όλες τις σχετικές με την ανάκτηση πράξεις (Προσκλήσεις, κοινοποιήσεις κλπ.) με τρόπο ηλεκτρονικό κατ’ αναλογία των διατάξεων του άρθρου 5 του ν.4174/2013 (ΦΕΚ. Α’ 170) δεδομένου ότι ο μεγάλος αριθμός των υπόχρεων προς ανάκτηση (άνω των 700.000 αγροτών) θα επιφέρει υπέρμετρες δαπάνες για το Δημόσιο (για επιδόσεις, κοινοποιήσεις κλπ.)
Στη δεύτερη παράγραφο ορίζεται η ανάκτηση με υποχρεωτικό τρόπο μέσω του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ)του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με βάση το σύστημα αυτό μέσω του οποίου οι Αγρότες λαμβάνουν τις κοινοτικές ενισχύσεις (Βασική Ενίσχυση, Συνδεδεμένες ενισχύσεις, κλπ) θα διενεργείται μετά την καταβολή στο ακέραιο της σχετικής ενίσχυσης στον δικαιούχο η παρακράτηση μέρους του οφειλόμενου ποσού μέσω του Τραπεζικού Ιδρύματος που έχει συμβληθεί με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με την ανωτέρω διαδικασία η οποία θα εξειδικευθεί με την κοινή Υπουργική Απόφαση θα καθορίζονται, ο αριθμός των ετήσιων δόσεων που θα υποχρεούται να αποπληρώνει ο υπόχρεος προς ανάκτηση οι οποίες θα καθοριστούν με βάση το οφειλόμενο ποσό.
Απάντηση