Στα 5.000 πλοία ο ελληνόκτητος στόλος

ο φράγμα των 5.000 πλοίων ετοιμάζεται να σπάσει η ελληνική ναυτιλία – και μάλιστα εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Ο στόλος όχι μόνο αυξάνεται σε αριθμό πλοίων αλλά και σε χωρητικότητα, ενώ ταυτόχρονα εκσυγχρονίζεται αφού κάθε χρόνο μειώνεται ο μέσος όρος ηλικίας. Η κυριαρχία της Ελλάδας στον σημαντικότερο βιομηχανικό κλάδο όχι μόνο παραμένει αδιαμφισβήτητη αλλά ενισχύεται συνεχώς. Πιο συγκεκριμένα μέσα στο 2015 η δύναμη του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 202 πλοία και από τα 4.707 έφτασε τα 4.909.

Παράλληλα, μεγάλωσε και η χωρητικότητά του κατά 24,6 εκατομμύρια τόνους, ποσοστό αύξησης 7,2%, αγγίζοντας τους 328,2 εκατομμύρια τόνους.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research. Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε στα 12,7 έτη, έναντι 13,26 το 2014, 14,05 το 2013 και 14,7 το 2012. Ο στόλος με φορτηγά πλοία άνω των 20.000 τόνων αυξήθηκε εντυπωσιακά κατά 163 κομμάτια, με μέσο όρο ηλικίας τα 8,6 έτη, ενώ η χωρητικότητά του αυξήθηκε κατά 19,5 εκατομμύρια τόνους. Εχασε όμως έξι εταιρείες που διαχειρίζονταν μεγάλους στόλους.

Ελαφρώς αυξήθηκε, κατά 220.751 τόνους, η χωρητικότητα του στόλου με δεξαμενόπλοια άνω των 20.000 τόνων. Η δύναμή του ενισχύθηκε, επίσης, κατά ένα πλοίο, μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας, γεγονός που καταδεικνύει την ανανέωση που γίνεται ενώ έκλεισε και μία εταιρεία. Ο στόλος με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 20.000 τόνων παραμένει σύγχρονος, αν και στον συγκεκριμένο τομέα η ανανέωση έχει χαμηλή δυναμική. Η συνολική χωρητικότητά του αυξήθηκε εντυπωσιακά κατά 2,9 εκατομμύρια τόνους, ενώ οι εταιρείες που διαχειρίζονται αυτού του τύπου και χωρητικότητας πλοία αυξήθηκαν κατά τέσσερις.

Τα πλοία LPG -υγροποιημένο αέριο πετρελαίου- άνω των 20.000 τόνων αυξήθηκαν κατά τρία και η χωρητικότητά τους κατά 128.813 τόνους, ενώ μεγάλωσε ο μέσος όρος ηλικίας φτάνοντας τα 13,7 έτη. Ο στόλος με τα μεγάλα LNG, πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, δυνάμωσε εντυπωσιακά, αφού προστέθηκαν στις τάξεις του 24 πλοία.

Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία που βρίσκονται στο ελληνικό νηολόγιο είναι 839, χωρητικότητας 80,4 εκατομμυρίων τόνων και καλύπτουν ποσοστό 20,6% επί συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου, ενώ ακολουθούν, σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd’s Register-Fairplay και του Committee, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, η Λιβερία με 739 πλοία 54 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 18%, τα Νησιά Μάρσαλ με 697 πλοία χωρητικότητας 54,8 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 17%, η Μάλτα με 606 πλοία χωρητικότητας 48,5 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 15%, ο Παναμάς με 398, χωρητικότητας 25,2 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 10%, η Κύπρος με 253 των 17,6 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6% και οι Μπαχάμες με 243 πλοία 17,5 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6%.

Σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων οι Ελληνες αύξησαν τη δύναμή τους, με πρώτα τα πλοία μεταφοράς σιδηρομεταλλευμάτων, με επιπλέον 104 κομμάτια και 148 υπό ναυπήγηση, και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία αυξήθηκαν κατά 77, ενώ 80 είναι υπό ναυπήγηση.

Ακολουθούν τα μεταφοράς υγραερίου (LNG) που αυξήθηκαν κατά 13, ενώ 68 είναι τα υπό ναυπήγηση. Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 8, την ώρα που 39 βρίσκονται στις γιάρδες. Τα χημικά και μεταφοράς πετρελαϊκών παραγώγων μειώθηκαν κατά 28, με 34 να είναι υπό ναυπήγηση

Τα εμπορικά (cargo) μειώθηκαν κατά 9, αλλά αυξήθηκε η χωρητικότητά τους κατά 266.650 τόνους. Επίσης μειώθηκε κατά έξι πλοία ο στόλος των επιβατηγών.

Η συνεισφορά στην οικονομία

Βάσει μελέτης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία έγκειται στα εξής σημεία:

– Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος των Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία ανέρχεται σε 13 δισ. ευρώ ετησίως προστιθέμενη αξία και 192.000 θέσεις εργασίας (Ιανουάριος 2013).

– Το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών από αυτές τις 192.000 θέσεις εργασίας υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ, με μεγάλο μέρος αυτών να κατευθύνεται στα δημόσια ταμεία ως φόρος εισοδήματος και πρόσθετα ποσά στα ασφαλιστικά ταμεία.

– Μια ολόκληρη σειρά από κλάδους έχει στην Ελλάδα εκατοντάδες γραφεία με πολλαπλάσιους εργαζομένους εξαιτίας της ποντοπόρου ναυτιλίας. Αυτά είναι, μεταξύ άλλων, οι διαχειρίστριες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, τα ειδικευμένα τραπεζικά τμήματα, τα ναυτιλιακά δικηγορικά γραφεία, οι ναυλομεσιτικοί οίκοι, οι εταιρείες επάνδρωσης πληρωμάτων, οι ταξιδιωτικές εταιρείες που μεταφέρουν πληρώματα στα ανά τον κόσμο λιμάνια, οι προμηθευτές ναυτιλιακού εξοπλισμού, η βιομηχανία ανεφοδιασμού και πετρέλευσης (bunkers), οι ασφαλιστικοί και αντασφαλιστικοί οίκοι κ.ά. Χιλιάδες ακόμη θέσεις εργασίας προκύπτουν από την καθημερινή υποστήριξη αυτών των εργαζομένων, ενώ σημαντική είναι η ζήτηση από αυτούς για τραπεζικές υπηρεσίες, ακίνητα, εστίαση, ψυχαγωγία κ.λπ.

– Σύμφωνα με την Boston Consulting Group (BCG), η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία παραμένει σημαντικότατη διαχρονικά και αντιστοιχεί πλέον σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας (Οκτώβριος 2013).

– Σύμφωνα με την έκθεση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος, το 2014 οι καθαρές εισπράξεις από υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών ανήλθαν σε 7,9 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,4 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013, ενώ το συνολικό συνάλλαγμα που εισέρευσε στη χώρα ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ.

– Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι ένας από τους βασικότερους πελάτες παραγωγής εισοδήματος (net interest income) για τις ελληνικές αλλά και τις ξένες τράπεζες και έχουν από τους χαμηλότερους δείκτες προβληματικών δανείων μεταξύ όλων των ελληνικών κλάδων και των ναυτιλιακών εταιρειών άλλων εθνικοτήτων.

– Οσον αφορά στα φορολογικά έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη ναυτιλία, αυτά περιλαμβάνουν, εκτός του φόρου χωρητικότητας, τους φόρους εισοδήματος και τις εισφορές που εισπράττονται από τους απασχολούμενους Ελληνες και ξένους εργαζομένους στις συνδεόμενες με την ποντοπόρο ναυτιλία εταιρείες και τη συνεισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης που όπως όλοι οι Ελληνες φορολογούμενοι και οι εφοπλιστές πληρώνουν εθελοντικά επί των μερισμάτων που εισάγουν για δική τους χρήση.

– Επιπλέον, η ελληνική πλοιοκτησία διά της υπογραφής συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς με το Ελληνικό Δημόσιο έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατ. ευρώ, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια. Τέλος, επισημαίνεται ότι από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν / διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα.

Απάντηση