Τεχνικές πειθαρχίας που …πιάνουν!

Τεχνικές πειθαρχίας που …πιάνουν!

Ας το παραδεχτούμε: το να είναι κανείς γονιός σε ένα μικρό παιδί μπορεί να είναι σκληρή δουλειά. Τα δύσκολα δίχρονα (δεν είναι τυχαίος ο όρος terrible twos που χρησιμοποιούν οι Αγγλοσάξονες) και τα έτοιμα να πειραματιστούν τρίχρονα (trying threes) είναι εποχές που μερικοί γονείς φέρνουν στο μυαλό τους με τρόμο. Πώς όμως θα μπορούσατε να βοηθήσετε το παιδί σας κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου; Και ακόμη καλύτερα, πώς μπορείτε να βοηθήσετε τον εαυτό σας, με τις κατάλληλες και αποτελεσματικότερες τεχνικές πειθαρχίας για αυτές τις ηλικίες;

«Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τα μικρά παιδιά μαθαίνουν να ακολουθούν τα παραδείγματα ή τους κανόνες του κόσμου των ενηλίκων, γεγονός που μερικές φορές έρχεται σε σύγκρουση με την κατανόηση του παιδιού για τον κόσμο γύρω του» εξηγεί η Laura Watts-Patrick, Επαγγελματίας Συντονίστρια Ανάπτυξης στο Συμβούλιο Arapahoe County Early Childhood. «Μερικές φορές, όταν τα παιδιά παλεύουν με αυτή τη σύγκρουση μεταξύ του δικού τους κόσμου  και του κόσμου των ενηλίκων, μπορεί να εκφραστούν με ατίθαση συμπεριφορά ή κλάμα, που είναι ένας φυσιολογικός τρόπος για να εξωτερικεύσουν την απογοήτευση τους. Ο γονιός ή ο δάσκαλος των νηπίων αυτών πρέπει να καταλάβει ότι χρειάζεται να καθοδηγήσει το μικρό παιδί μέσα από αυτή τη διαδικασία της ανακάλυψης, να του δείξει κατανόηση – διότι τα παιδιά λειτουργούν μέσα από τις απογοητεύσεις τους – και να έχει τις αντίστοιχες με την ηλικία του μικρού παιδιού προσδοκίες.»

Όταν το μικρό παιδί σας εκδηλώνεται με ακατάλληλη συμπεριφορά, δοκιμάστε μία από αυτές τις τρεις μεθόδους για να το βοηθήσετε να βρει και πάλι τον εαυτό του:

  • Ανακατεύθυνση

Εάν το παιδί σας βρίσκεται στη μέση ενός αγώνα για εξουσία με ένα άλλο παιδί, προσπαθήστε να το προσανατολίσετε σε μια διαφορετική δραστηριότητα ή ένα άλλο παιχνίδι. Μπορεί να σας φανεί χρήσιμο να κρατήσετε μερικά αγαπημένα του παιχνίδια ή δραστηριότητες κρυμμένα για το σκοπό αυτό. Όταν ανακύπτει θέμα και πρέπει να ανακατευθύνετε το παιδί σας, βρείτε κάτι – όπως ένα αγαπημένο του παιχνίδι  – που νομίζετε ότι θα τον ενδιαφέρει και θα του αποσπάσει την προσοχή. Καθώς όμως το κατευθύνετε προς την επόμενη δραστηριότητα, φροντίστε να του πείτε για ποιο λόγο το κάνετε. Για παράδειγμα, «Δεν μπορούμε να πάρουμε το παιχνίδι μέσα από τα χέρια του φίλου μας, πάμε μαζί να βρούμε ένα άλλο παιχνίδι να παίξουμε;» Εάν δείξετε εσείς ενθουσιασμό, τότε ίσως και εκείνο να απορροφηθεί από αυτή τη νέα δραστηριότητα πιο εύκολα.

  • Μίμηση

Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει τον κατάλληλο τρόπο να χειρίζεται καταστάσεις, δίνοντας εσείς το πρότυπο της πιο κατάλληλης συμπεριφοράς και δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να εξασκηθεί στη χρήση της καλύτερης αυτής επιλογής.

Για παράδειγμα, αν ο γιος σας τραβάει το τρίχωμα του σκύλου, θα μπορούσατε να του πείτε«Δεν μπορείς να τραβάς το τρίχωμα του σκύλου, γιατί πονάει. Πρέπει να είσαι ευγενικός μαζί του και να το χαιδεύεις απαλά το κατοικίδιο μας. Δες πώς το χαιδεύει η μαμά; Θέλεις να το χαιδέψουμε μαζί;» Στη συνέχεια, κρατήστε το χέρι του και βοηθήστε το παιδί σας να χαιδέψει απαλά το κατοικίδιο. Και μην ξεχνάτε να επαινείτε τις σωστές αντιδράσεις του.

Αυτή η τεχνική μπορεί επίσης να λειτουργήσει στο να μάθετε το παιδί σας να αντιμετωπίζει τις συγκρούσεις. Αν σπρώχνει ένα παιδί που είναι στο δρόμο του, θα μπορούσατε να πείτε, «Δεν μπορούμε να σηκώνουμε το χέρι μας στους φίλους μας. Προσπάθησε να του εξηγήσεις με λόγια. Αν δεν σου αρέσει αυτό που κάνει ο Γιώργος, μπορείς να του πεις «δεν μου αρέσει αυτό».»

Αν πιστεύετε ότι αυτό είναι δύσκολο για το παιδί σας να το κατανοήσει, να ξέρετε ότι τα μωρά και τα μικρά παιδιά κατανοούν τη γλώσσα σε ένα πολύ ταχύτερο ρυθμό από ότι τη μιλούν. Εάν του επαναλαμβάνετε το ίδιο μήνυμα, στο τέλος θα καταλάβει και ιδανικά θα αρχίσει να χρησιμοποιεί τις φάσεις που το διδάσκετε μέσω της επανάληψης

  • Αναδιάταξη

Μερικές φορές, ένα παιδί απλώς δεν μπορεί να χειριστεί ένα συγκεκριμένο παιχνίδι σε αυτήν την ηλικία. Αν ρίχνει κάτω κάθε φορά τα τουβλάκια του, ίσως να πρέπει να κρύψετε τα τουβλάκια για ένα διάστημα, έως ότου είναι έτοιμο να παίξει με αυτά.

Μερικοί γονείς αμελούν να καταστήσουν ασφαλές το σπίτι τους για το παιδί τους και πιστεύουν ότι τα παιδιά τους θα πρέπει να είναι σε θέση να μάθουν να μην αγγίζουν ορισμένα πράγματα. Πρακτικά, μπαίνουν σε μια συνεχή μάχη για την εξουσία με το παιδί τους, καθ’όλη τη διάρκεια της νηπιακής του ηλικίας. Είναι πιο εύκολο να αφαιρέσετε τα εύθραυστα ή άλλα πολύτιμα αντικείμενα έως ότου το παιδί σας είναι λίγο μεγαλύτερο και σε θέση να κατανοήσει πώς να τα φροντίζει.

Εάν το παιδί σας έχει εμπλακεί σε μια σύγκρουση ή εκδηλώνει συμπεριφορές που είναι ακατάλληλες, το να το βγάλετε από την κατάσταση αυτή μπορεί να είναι χρήσιμο. Ένα σύντομο χρονικό διάλειμμα (συνιστάται ένα λεπτό για κάθε έτος της ηλικίας του) σε μια καρέκλα, μπορεί να είναι μια καλή λύση για να δώσετε στο παιδί σας την ευκαιρία να ηρεμήσει πριν συνεχίσει τη δραστηριότητά του.

Αν και οι ηλικίες του νηπίου που είναι 2, 3, και 4 ετών είναι ιδιαιτέρως κουραστικές, είναι συνάμα και μαγικά χρόνια που πρέπει να απολαύσετε. Και ενώ, σίγουρα, θα υπάρξουν σκαμπανεβάσματα διάθεσης, να θυμάστε ότι είναι μία περίοδος που διδάσκετε το παιδί σας, προκειμένου να μπορέσει να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του και να τα βγάζει πέρα. Να είστε υπερήφανοι για τις προσπάθειές σας και το παιδί σας θα ανθίσει και θα μάθει ότι χρειάζεται πιο γρήγορα από ότι μπορείτε να φανταστείτε!

Απάντηση